1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (23 votes, average: 4,26 out of 5)

تگ canonical‌ و تاثیر آن بر سئوی سایت

پس از معرفی الگوریتم رتبه بندی پاندا در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل، محتوای تکراری به یکی از عوامل افت رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تبدیل شد. یکی از ساده ترین دلایل برای توضیح آن، گیج شدن گوگل هنگام ایندکس مطالب یک سایت بود. چون گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که آدرس اصلی محتوا کدام بوده و در نتیجه آن را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد.

همچنین گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که کدام صفحه باید رتبه بهتری نسبت به دیگری در نتایج جستجو داشته باشد. (برای آشنایی با تعریف و انواع مختلف محتوای تکراری مقاله: محتوای تکراری و جریمه سایت را بخوانید.)

یکی از اشتباهات رایج در میان وبمستران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال (rel= canonical) است که موجب اشتباه گوگل هنگام ایندکس مطالب سایت شده و برخی از صفحات را اشتباها به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد.

کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث می شود که سیگنال های رتبه گیری در نتایج گوگل میان این صفحات تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.

در این کارگاه ابتدا تعریف دقیقی از تگ canonical و تاثیر آن بر درک گوگل از محتوای صفحات سایت ارایه میدهیم و در ادامه به بررسی موردی چند سایت شامل دیجی کالا، باما، دانرو و ژاکت در استفاده از این تگ می پردازیم.

نظرات کاربران

انصراف

خیلی عالی بود
ممنون از زحمات شما

خیلی توضیحاتتون عالی بود..ممنون.. فقط یه سوال برام پیش اومد که این تگ رو توی هر صفحه ای که ایجاد می کنیم باید بزاریم؟ و اینکه در کدنویسی اصلی صفحه نوشته میشه یا مثلا در قسمت کد توی “هر نوشته ای که در وردپرس” ایجاد می کنیم؟

یه سوال دیگه ام اینکه برای مثال یک کلمه کلیدی من با دو ادرس بالا میاد.. اگر اون صفحه ای که مدنظرمه رو تگ کنونیکال بزنم تاثیر داره؟

امین اسماعیلی

مدیر خلاقیت وبسیما و متخصص سئو

منابع پیوست

فایل پرزنتیشن